Het eerste dat je ziet wanneer je deze app opent zijn de 5 startknoppen, gecombineerd met een pijlsymbool (rechtsboven) dat aangeeft dat er kan worden gesynchroniseerd. De gegevens worden met regelmaat bijgewerkt, hetzij het door een andere gebruiker, hetzij door een actie die je zelf start. Op een touch screen is dat een 'tap', op een PC een muisklik.
Een klik (of tap) op een van de vensters in de app heeft tot gevolg dat het bijbehorende onderdeel of venster (groter) wordt geopend. Daardoor heeft men één bepaalde weergave (view) van de gegevens, meestal gefilterd op dat wat gewenst is voor een bepaalde taak.
Device afhankelijke weergave
Het ervaren beeld hangt sterk af van de soort 'device' die je gebruikt. Een klein smartphone scherm is nu eenmaal niet hetzelfde als een groot pc-scherm of een tablet[1]. De vormgeving van de app zal zich dan ook aanpassen. Dit wordt in de wereld van websiteontwerp ‘responsive design’ genoemd. In de hierna gebruikte afbeeldingen zal het altijd gaan om een tablet-weergave in de horizontale (landscape) positie.
Startvenster – voor surveillance
Het eerste venster dat je zult zien bij het openen van de app is dat van het rooster (in S09), voornamelijk om het de surveillant die met deze app moet werken in dat lokaal (bij gebrek aan een Magister rooster) zo makkelijk mogelijk te maken.
Beide onderdelen dienen de surveillant bij deze taak. Het bovenste [Surveillance (Meldingen)] om het rooster in te zien en dus te weten welke leerlingen er op welk moment en voor welk vak verwacht mogen worden, meldingen te maken van mogelijke absentie of fraude, of om aan te geven dat de test werd afgedrukt, geparafeerd en ingenomen ter inlevering bij de administratie. (Van deze meldingen gaat een automatisch mailtje naar de betrokken docent, leerlingcoördinator of fraude coördinator).
Het onderste venster wordt gebruik als backup voor probleemsituaties. Leerlingen met ‘auditieve ondersteuning’ als faciliteit krijgen een USB-stick met daarop de benodigde bestanden. Mocht om de een of andere reden die stick niet werken, kwijt of kapot zijn, dan kan via dit venster door de surveillant een ‘nood-bestand’ geplaatst worden op een andere USB-stick, zodat de leerling met zo weinig mogelijk tijdverlies aan de gang kan met het proefwerk. Het spreekt vanzelf dat het ‘beeld’ van dit venster zal wisselen per testweek.
Kleurgebruik
Ik gebruik diverse kleuren om het interpreteren van de gegevens te ondersteunen. Zo wordt de weergave van bepaalde regels in vette groene letter aangegeven als de meldingen gedaan zijn en de test achter de rug is. Zie volgende pg.
De surveillant kan voor het melden van absenties e.d. bij iedere leerling individueel de gegevens oproepen met één klik (of tap). In dat geval wordt het volgende venster geopend en zullen biovenaan actieknoppen verschijnen om die melding te doen. Dat voorkomt onnodig tijdverlies.
Die regels worden dieproze gemaakt ALS het bestand nog niet is aangeleverd door de docent of de tijd van de test dichterbij is gekomen dan de als schoolregel vastgelegde 2 werkdagen.
Iedere melding heeft een effect op de inhoud van de spreadsheet. In de meeste gevallen zal de vulling worden veranderd in WAAR.
Meldingen kunnen individueel of groepsgewijs gedaan worden. Bovenaan rechts in de afbeelding hieronder ziet men een vierkant met een ‘checkmark’ (vinkje). Wanneer dat wordt aangeklikt opent zich achter iedere regel rechts een open vak, dat men kan selecteren.
Dit kleurgebruik ondersteunt niet alleen de surveillant. Ook de coördinator testweek faciliteiten. Is een test niet op tijd ingeleverd dan hij een herhaald verzoek doen. Dit gebeurt overigens in een ander venster voor het MAKEN van het rooster. De afbeelding toont, dat de knop dan ‘VERZOEK’ zal zijn, waarna er een geautomatiseerd mailtje naar de betrokken testcoördinator gaat. De overige knoppen zijn specifiek voor het beheren van het rooster in het spreadsheet en bevorderen de efficïentie waarmee gewerkt kan worden. Voor de coördinator testweek faciliteiten heb ik een aparte handleiding geschreven.